Het idee is in de basis dat ‘bedrijven die gered zijn en gezond zijn’ er met hun kennis en kunde (ook al is het maar een persoon die zich inzet voor een ander) in deze tijden helemaal, maar ook normaliter zich gaan meer inzetten om ‘andere bedrijven die problemen heeft door deze crisis’ te helpen.
In deze periode ontstaan er vele problemen voor zzp’ers en laagdrempelige bedrijven die niet onomkeerbaar zijn. Er is juist zoveel kennis en kunde bij andere bedrijven dat ik geloof dat de probleemgevallen heel veel baat bij zullen hebben, indien de vraag er is natuurlijk.
Heel simpel geschetst:
A (gezond) helpt B weer bovenop.
B (weer gezond) helpt C weer bovenop….etc etc.
Dit zal een ‘ongoing process’ moeten zijn gebaseerd op het fenomeen ‘pay it forward’.
Groningen heeft het al zo moeilijk, veel wordt geconcentreerd in het Westen en eeuwenlang blijft dit thema aanmodderen. Neverending story.
Ik denk dat, zo’n idee als boven beschreven, ertoe zal bijdragen om de netwerken (die zo nodig zijn bij ondernemers) te vergroten en de bedrijvigheid onderling zal vergroten en weer gezond maken. Niemand kan zo’n crisis alleen aan, en dat hoeft ook niet.