Hoe ontwikkelen wij ons als Groningers? Wat is onze rol?
Op deze en andere vragen willen we een antwoord zoeken. We staan daarbij open voor verschillende meningen. Alle meningen samen vormen de ideologie van Groningen.
‘Ik ben Groninger’ gaat niet bij het oud papier. Hij blijft liggen. Naast de bank, op de koffietafel, in de wachtkamer. In ieder geval totdat de nieuwe editie een kwartaal later op de mat ligt. We koppelen er een website aan en vragen de Groningers om actief bij te dragen (website wordt o.a. contentgenerator).
Wetenschappelijk onderbouwing
Het wordt geen wetenschappelijk blad. Wel een blad met een stevig wetenschappelijk referentiekader (onderbouwing). De doelgroep is de gemiddelde Groninger. In hoeverre kun je het gedrag veranderen door bewustwording. De verhalen moeten blijven hangen. Mensen aan het denken zetten. Het moet niet te wetenschappelijk worden. Wel is het van belang dat er vanuit de historie van het gebied, de ligging van het gebied, de infrastructuur, de ruimtelijke ordening en dergelijke gekeken wordt naar mogelijke invloeden op wie wij zijn geworden en waar we naar toe moeten. Voor nu en voor de toekomst. Leren van het verleden om beter te worden in de toekomst. Groeien dus.
Historische verhalen over het gebied moeten ertoe leiden dat de lezer zich bewuster wordt van zijn herkomst. Kun je de Groninger van nu definiëren vanuit zijn verleden (waar kom jij vandaan). Het blad beschrijft de zoektocht naar bewustwording waardoor er inzicht ontstaat in hoe we zijn gekomen waar we nu staan. De wetenschappers geven een inleiding of een reactie hierop (leesbaar en begrijpelijk zonder belerend te worden). Wetenschappelijke inzichten gebruiken we om richting te geven aan de zoektocht.
Zo krijgt het betekenis. We willen ons bewuster worden van alle het goede wat we hier hebben op gebied van landbouw, watermanagement, gezondheid, onderzoek UMCG, healty ageing, energietransitie, ligging ten opzichte van Duitsland en Scandinivië.
In een gebied waar mensen niet vanzelf veranderen. De gemiddelde Noord Groninger heeft niet veel geld, en we zijn nogal dun gezaaid.
Website en social media
Het concept wordt uitgerold in een magazine, online met een website en in social media om interactie te genereren (call to action). ‘Interactie’ is het toverwoord naar succes. We willen het concept bouwen voor de Groningers maar vooral met de Groningers. De website dient als content-generator. Filmpjes, foto’s, teksten en blogs leveren toegankelijke content op waarmee het magazine gevoed kan worden.
Conceptbewakers
Om het concept scherp en actueel te houden en ook draagvlak te
creëren gaan we op zoek naar wetenschappers, ondernemers, inwoners, bekenden en onbekenden die bereid zijn als een adviesgroep voor het blad af en toe mee te denken en mee te doen. Samen met het redactieteam wordt de kwaliteit, de authenticiteit en het proces bewaakt. Zo zorgen we ervoor dat ‘Ik ben Groninger’ ons lijfblad wordt, is en blijft.