27 Idee van: Anoniem Publicatiedatum: 18 maart 2020

Innovatief onderwijs: Het kind van de toekomst

De provincie Groningen is een regio om trots op te zijn met een aantal unieke kenmerken zoals de rust, ruimte en veiligheid om hier te leven, wonen en werken. Ideaal om als kind op te groeien en zich te ontwikkelen.

 

We willen met het onderwijs in onze provincie toe naar een systeem van volledig ‘drempelloos ontwikkelen’ binnen een verder digitaliserende maatschappij. Door socialisatie, persoonsvorming en kwalificatie, willen we kinderen geven wat ze in verschillende leeftijden op alle niveaus nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen. Zonder dat de aansluiting tussen de verschillende onderwijsvormen verstorend werken, zoals dat nu het geval is, maar juist in elkaars verlengde versterkend werken. Dit vraagt van ons dat we samen nieuw onderwijs gaan maken!

Voordat het onderwijs veranderd kan worden zal er begrepen moeten worden hoe kinderen van de toekomst leren. Het onderzoek naar het kind van de toekomst zal zich richten op het in kaart brengen van de huidige en toekomstige ontwikkelingen van de omgeving van het kind en de connectie met de arbeidsmarkt en onze eigen regio. En het zal zich focussen op hoe het vernieuwde onderwijs de nieuwsgierigheid en creativiteit van het kind kan activeren.

 

Het onderzoek zal moeten uitwijzen hoe we de vervolgstappen gaan zetten om onze droom te verwezenlijken. Op basis van onze huidige kennis van onderwijsontwikkeling zien we al wel twee concrete ontwikkelingen: het digitale portfolio en leer- en werkateliers.

 

De ontwikkeling van het kind staat centraal en dit gaat over grenzen heen. Het kind heeft eigenaarschap over zijn/haar eigen curriculum. Om dit te faciliteren en te ondersteunen wil het consortium de loopbaan van het kind digitaal inzichtelijk maken. De digitale schoolmap (portfolio app) kan het kind zijn gehele (voor)schoolcarrière meenemen, waarbij eigen milestones op een speelse gamification manier bijgehouden worden.

 

We gaan voor een vergaande ontwikkeling van de band tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij. Nu vragen kinderen vaak nog: ‘waarom leer ik dit nu eigenlijk?’ Leer- werkateliers leert kinderen om relevante onderwerpen vanuit de samenleving te onderzoeken en van een oplossing te voorzien. Dat doen we door het ophalen van onderzoeksvragen uit bedrijfsleven, overheid en andere partijen in de samenleving. Erop uitgaan en de wereld ontdekken wordt een leidend principe in ons onderwijs.

 

Wij vragen de burgers van Groningen om zich sterk te maken voor de ontwikkeling van het onderwijs van onze kinderen in onze eigen unieke regio. Laten wij onze nuchterheid en lef inzetten, onze krachten bundelen om het onderwijs toekomstbestendig en regionaalgericht te innoveren.
Wij durven hierbij groot te dromen, u ook?

 

Dit idee is een initiatief van een uniek samenwerkingsverband van  Groningse onderwijsinstellingen, bestaande uit de Kinderopvang Stad Groningen, Quadraten, Noorderbasis en RSG de Borgen.