Drie cultuurmakers uit Groningen, Theater de Steeg, Sparklab en Studiotape, hebben een creatief programma gemaakt voor alle kinderen en jongeren van 4 tot 16 jaar in Appingedam. Hiermee willen zij de jeugd helpen bij het vertellen van hún verhaal van de aardbevingen en bij de verwerking daarvan. Zo krijgen de kinderen zelf meer regie over hun leven, dit vergroot hun weerbaarheid en helpt hen bij de actuele aardbevingsproblematiek thuis en in hun naaste omgeving.
Mijn Thuis Mijn Verhaal. Aardbevingen & de jeugd, een creatieve aanpak.
“Waar voel jij je veilig? Als je huis kon praten, zou dat dan willen verhuizen?”
Veel kinderen in het aardbevingsgebied worstelen met de dreiging van de aardbevingen, maar ook met de spanning thuis en op school. Ze willen hun ouders niet belasten of kunnen hun zorgen niet goed uiten. Daardoor krijgen ze klachten als stress, concentratieproblemen, angst en boosheid, een negatief effect op hun ontwikkeling. Dit heeft de Kinderombudsman, Margrite Kalverboer, geconstateerd in haar rapport “Vaste Grond Gezocht.” Haar advies is om met een creatieve aanpak aandacht te geven aan de verhalen en emoties van de jeugd. Dit versterkt hun weerbaarheid en helpt hen te leren omgaan met veranderende omstandigheden.
Een creatieve aanpak
Daarom zijn Sparklab, Studio Tape en Theater De Steeg door de Gemeente Appingedam gevraagd een cultureel programma te ontwikkelen: Mijn Thuis Mijn Verhaal. Dit project bestaat uit drie deelprogramma’s, waarmee ze gezamenlijk via het onderwijs alle kinderen en jongeren van 4 tot 16 jaar in Appingedam en omgeving bereiken. De programma’s bieden ruimte voor zowel een klassikale aanpak als ook individuele begeleiding waar dat nodig is. Bovendien wordt nauw contact met de jeugdzorg gehouden wanneer dat nodig is.
1. Sparklab richt zich met het programma Bewogen Gebied op de kleuters en onderbouw van het basisonderwijs. Het bevat een onderdeel voor de allerkleinsten rond het boekje “Het huisje dat verhuisde” en een programma van kunst- en filosofielessen voor de onderbouw. 2. Studiotape biedt #BAKKELN aan voor de bovenbouw. Deze kinderen krijgen masterclasses van vloggers, dichters, musici en theatermakers en gaan vervolgens zelf aan de slag om vlogs te maken over hun leefomgeving. 3. Theater De Steeg richt zich met haar programma Barst?! op jongeren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Door hen actief aan de slag te laten gaan met storytelling, debat en theater worden ze uitgenodigd om hun verhaal te doen en deze verhalen te delen met elkaar en met een groter publiek.
Nu
De makers zijn vanaf najaar 2019 bezig en hebben in die maanden al veel positieve reacties opgehaald. Er zijn steeds meer kinderen die los komen en ernaar uitijken om creatief bezig te zijn en hun verhaal te vertellen. Ook de leerkrachten zijn verbaasd over de nieuwe talenten en vaardigheden die ze zien bij de kinderen. Inmiddels hebben onderzoekers en gemeenten interesse getoond om ook mee te doen met Mijn Thuis Mijn Verhaal.
Helaas heeft het corona-virus het project voor de rest van het schooljaar stopgezet.
Toukomst
Het project verdient het om voortgezet te worden, eerst tot 2022. Juist omdat we het goed willen ondersteunen, vertellen en borgen in het onderwijs is er ruimte nodig om dit te doen. Dan kan het ook gedeeld worden met de andere aardbevingsgemeenten. Een goede promotie plus een gedegen onderzoek helpen bepalen wat geborgd en gedeeld moet worden.