De afgelopen jaren is de consument zich meer en meer online gaan oriënteren en worden lokale winkeliers steeds minder goed gevonden met als gevolg een verschraling van lokale winkelgebieden en een afname van leefbaarheid en werkgelegenheid in veel steden en dorpen. Dit komt met name doordat online en offline nu vaak nog gescheiden werelden zijn wat het lastig maakt om via internet informatie te communiceren over de lokale verkrijgbaarheid van producten. Uit een hele reeks aan onderzoeken blijkt echter dat online consumenten hun aankopen in veel gevallen en om een heel scala aan redenen liever bij een winkel in de buurt zouden willen doen dan bij een online aanbieder.
Om dit probleem op te lossen, is ons bedrijf Zupr de afgelopen 5 jaar bezig geweest om een volledig nieuwe online infrastructuur te ontwikkelen waarmee lokale vraag naar producten moeiteloos kan worden ingevuld met het aanbod van lokale winkels en verkooppunten. In de stad Groningen is inmiddels een eerste lokaal online winkelplatform in de lucht: Warenhuis Groningen (https://warenhuis.groningen.nl). Ook andere steden en dorpen in de provincie Groningen zouden veel baat hebben bij een dergelijk platform.
Na uitvoering van het project voor Toukomst moet het voor elke fysieke winkel en elk verkooppunt in de provincie Groningen, zowel met als zonder eigen online kanaal, mogelijk zijn om via een lokaal online winkelportaal hun productaanbod te ontsluiten richting consumenten in de buurt. Door de manier waarop Zupr producten opslaat in haar database zal de consument op het portaal binnen een productcategorie kunnen filteren op alle relevante productkenmerken en zo zeer accuraat het gewenste product kunnen vinden. Vervolgens kan de consument in zijn directe omgeving verkooppunten lokaliseren waar het product verkrijgbaar is zonder dat die verkooppunten daarvoor advertentiekosten in rekening worden gebracht.
Hiermee wordt de online vermarkting van producten gedemocratiseerd en moet elke fysieke retailer, verkoper of producent, van klein tot groot, hun afhankelijkheid van online zoekmachines, marktplaatsen (bijv. Bol.com en Amazon) en betaalde online advertenties kunnen verkleinen. De verbeterde online zichtbaarheid van lokaal aanbod zorgt ervoor dat consumenten vaker producten in lokale winkels gaan kopen of deze met fietskoeriers laten bezorgen wat het wegvloeien van koopkracht uit een stad of regio tegen gaat met een verbetering van de leefbaarheid en werkgelegenheid tot gevolg. Zowel op lokaal niveau als voor de gehele provincie Groningen.